De Albert Heijn in Den Haag gaat op senioren letten

Wil je direct weten welke diensten Stikkelman Organizing biedt, dan kan dat hier.

De participatiemaatschappij, iedereen moet voor elkaar zorgen is het idee. Wie doet er wat mee en wat kun je er zelf aan doen? Niet alleen als individu maar ook als bedrijf.

Dat moeten ze bij Albert Heijn onlangs hebben gedacht. Wat een prachtig artikel in de Volkskrant van 16 december ’15 met als kop ‘Albert Heijn gaat op de ouderen letten’. In Den Haag start een project tussen de Albert Heijn aldaar en de welzijnsorganisatie Royaal Zorg.

Waarom gaat Albert Heijn op de ouderen letten? Een caissière van de Albert Heijn is tevens ook medewerker bij Royaal Zorg. Deze caissiere viel het op dat een seniore alleenstaande heer steeds vaker alleen maar voedsel in blik kocht. Daarbij werd hij vergeetachtiger en ook magerder, viel de caissière op. Toen deze oudere heer op een dag door de ambulance werd afgevoerd, vroeg de caissière zich hardop af of ze dit niet had kunnen voorkomen. En dat werd de start van het project SuperZorg. Een twintig ervaren caissières van de Albert Heijn in twee filialen in Den Haag krijgen in januari 2016 een training van Royaal Zorg en Woonzorgcentra Haaglanden hoe ze problemen bij de seniore klanten van hun Albert Heijn kunnen signaleren en wat ze er mee aan kunnen. In deze twee Albert Heijns zullen vrijwilligers van de welzijnsorganisatie zijn, naar wie de caissières hun hulpbehoevende senior naar door kunnen verwijzen. In het krantenartikel stonden voorbeelden van senioren die soms meer dan tien keer op een dag een boodschap komen halen, uit eenzaamheid of verwardheid?

Dementievriendelijke Albert Heijn Ook mooi in het artikel vond ik dat er in de plaats Doorn al een dementievriendelijke Albert Heijn is. Hier letten de medewerkers van de Albert Heijn op of senioren nog wel de weg kunnen vinden in hun supermarkt. Een dag later stond er bij de ingezonden brieven van de Volkskrant een brief van een zoon van een dementerende senior. Deze heer schreef hij zelf al goede ervaringen had met medewerkers van de Albert Heijn bij zijn moeder in de buurt. Hij wist dat de caissières zijn moeder hielpen als ze weer eens probeerde te betalen met haar sleutelbos. Of als ze echt niet meer de weg naar huis wist, zorgden ze ervoor dat mevrouw thuis kwam.

De Franse SuperBakker In Frankrijk kennen ze niet het project SuperZorg maar SuperBakker. Hier rijden de bakkers uit de grotere plaatsen dagelijks naar de omliggende dorpjes. Ze bellen luid als ze op het dorpsplein staan. Wanneer seniore dorpsgenoten meerdere dagen achtereen niet aan hun broodwagen verschijnen, neemt de SuperBakker polshoogte en informeert of de seniore bewoner wel in orde is.

Prachtige ontwikkelingen lijkt mij. Natuurlijk is het niet genoeg, maar we moeten als particiapatiemaatschappij ergens beginnen met de zorg voor elkaar en dit lijken me mooie startpunten.